Vanliga frågor (FAQ)

Om mattor

Hur tjock är luggen på mattan?

Tjockleken på mattan varierar beroende på vilken typ av matta det är.

När bör jag använda ett halkskydd?

Vi rekommenderar hallskydd (Super Stop) till tunnare mattor eftersom det förhindrar att mattan glider och den blir då på sin plats. Ett halkskydd verkar också dämpande och förlänger livslängden på mattan och förebygger brott på varptrådarna. Ett halkskydd skyddar också mattan från skarpa objekt såsom klackar med mera.

Är bilderna på era mattor korrekt återgivna och hur kan jag vara säker på att färgen jag ser på skärmen har samma färg som mattan?

Våra bilder fotograferas professionellt med en högupplöst digitalkamera i en färgtemperatur-neutral omgivning. Bilderna efterbehandlas sedan i Adobe Photoshop och är därför återgivna på ett identiskt sätt för att likna de verkliga mattorna. Men givetvis beror färgåtergivningen också på vilken typ av skärm, åldern på skärmen och vilken kvalitet denna har när man tittar på bilderna eftersom detta kan påverka återgivningen av det du ser.

Varför luddar min matta?

Det är inte ovanligt att en matta luddar. När mattan är ny kan det förekomma en del överskottsmaterial i den som sakta lösgörs. Det är små fibrer som trängt ner i luggen och kommer upp till ytan. Detta försvinner oftast efter 1-2 dammsugningar.

Detta är inget att oroa sig för och det finns ingen anledning att försöka dammsuga bort allt på en gång utan låt det ta den tid det tar för att minska slitaget på mattan.

Köp

Har ni någon butik eller utställning jag kan besöka för att titta på en matta?

Nej, tyvärr har vi ingen butik eller utställning där man kan se mattorna innan köp. Vi säljer enbart våra mattor via vår butik på nätet och det går bara att se mattorna på hemsidan. Om du är intresserad av att köpa en mer exklusiv matta (värde över 50000 kr) finns det möjlighet att boka tid i vårt showroom. För mer information klicka här.

Har ni någon katalog över era mattor?

Nej, vi har ingen katalog eftersom alla våra mattor kan ses på hemsidan. Genom att ha alla mattor på hemsidan går det snabbare att ha ständigt uppdaterad och korrekt information om hela vårt sortiment till våra kunder.

Hur köper jag en matta på er hemsida?

Börja med att välja mattan du vill köpa. Klicka sedan på mattan för att se mer detaljerad information om den. Till höger om mattan ser du priset på mattan och om den ej är såld eller reserverad finner du en knapp med texten \"Köp\". När du klickar här läggs den valda mattan i din kundvagn och detta visas sedan uppe till vänster på hemsidan. Du upprepar samma procedur för att lägga till flera mattor i din kundvagn.

Nästa steg är att gå till kassan. Detta görs genom att klicka på länken \"Gå till kassan\" som finns under mattorna i din kundvagn.

Sista steget är att välja betalningssätt. Du kan betala med kreditkort, banköverföring, faktura eller delbetalning. Klicka på det alternativ som önskas och följ instruktionerna.

Kan jag låna hem en matta och se hur den passar?

Tyvärr är det inte möjligt att låna hem våra mattor men du kan köpa och prova dem hemma. Du har sedan möjlighet att returnera mattan till oss inom 30 dagar.

Betalning och säkerhet

Hur säker är er betalningsmetod?

Alla transaktioner på vår hemsida är säkra och vi samarbetar med DIBS som hanterar alla våra Internetbetalningar. Betalningarna görs på en säker och krypterad anslutning för din säkerhet och för att skydda våra kunder mot bedrägerier. Alla betalningar kontrolleras också manuellt för din säkerhet.

Vilka betalningsmetoder accepterar ni?

Vi erbjuder fem olika betalningsmetoder och det går att betala med kreditkort, VISA eller MasterCard, via bankgiro, genom insättning direkt på vårt konto i Handelsbanken eller mot faktura eller delbetalning i samarbete med Klarna.

Kan man delbetala era mattor?

Ja, det går att delbetala mattor genom vårt samarbete med Klarna. Detta gäller enbart om du är bosatt i Sverige, Danmark, Norge eller Finland.

Vad är 3D Secure för något?

3D Secure är ett samlingsnamn för en säkerhetsteknik som gemensamt tagits fram av VISA och MasterCard. Tanken bakom tekniken är att kortinnehavaren ska identifiera sig vid köp över Internet och bygger på att denna identifierar sig vid köptillfället med en personlig kod som fås av banken. Vid användning av denna teknik är det banken som gett ut kortet som tar den ekonomiska risken vid ett eventuellt missbruk. Tekniken omnämns ofta på hemsidor som Verified by VISA och MasterCard SecureCode och finns till för att skydda användaren. RugVista använder 3D Secure vid betalningar med kort där denna teknik är aktiverad.

Order

Hur kan jag se mina order?

Du kan se dina order genom att klicka på \"Mitt konto\" till vänster på hemsidan. Här loggar du in med din e-postadress och lösenord och kan då se nuvarande order samt en historik över tidigare order. Du har också möjlighet att följa leveransstatus på skickade order till dig.

Hur kan jag annullera en order?

Om du önskar annullera en order, vänligen skicka e-post till order@rugvista.com varpå vi raderar din order och bekräftar det åt dig. Du kan också logga in på \"Mitt konto\" och radera din order själv.

Hur kan jag ändra min order?

Om du önskar ändra en order skickar du e-post till order@rugvista.com och berättar vilken matta du vill ha istället för den beställda. Vänligen notera att vi kan endast ändra order som inte blivit skickade och de som är lagda med alternativet \"Banköverföring\" vilket innebär att de ej blivit hanterade eller ivägskickade från vårt lager!

Leveranser

Vad är fraktkostnaden?

Vi erbjuder alltid minst ett gratis fraktalternativ inom EU. Utanför EU varierar fraktkostnaden från land till land och mer utförlig information finns i våra "Köpvillkor".

Hur lång är leveranstiden?

Den normala leveranstiden är 1-5 arbetsdagar inom EU och 2-8 arbetsdagar till övriga delar av världen.

Måste jag vara hemma för att ta emot min matta?

Ja någon måste vara hemma när sändningen kommer. Du kan kontakta UPS / FedEx / DHL för ytterligare information om leveranstid eller för att lägga in en adressändring.

Hur kan jag följa min order och sändning?

När du lagt din order och den här paketerad får du en bekräftelse via e-post från RugVista. Den e-post du får innehåller information om din sändning samt ett trackingnummer. Du kan använda denna information för att följa din sändning på UPS/DHLs hemsida www.ups.com / www.dhl.com. Du kan också följa dina order genom att logga in med dina uppgifter på RugVista under \"Mitt konto\".

Levererar ni till postboxar?

Nej, vi kan inte skicka till postboxar eftersom sändningen måste kvitteras.

Returer

Om jag inte tycker om mattan, kan jag returnera den?

Ja, du kan returnera mattan om du inte tycker om den. Du har 30 dagars öppet köp på alla våra mattor.

Hur returnerar jag en matta?

För att returnera en matta behöver du kontakta oss antingen per telefon #TEL#, fax 040 - 18 22 25 eller skicka e-post till order@rugvista.com och meddela oss att du önskar göra en retur. Vi skickar då ett brev till dig innehållande ett returnummer, fraktsedlar och information om hur du går tillväga med din retur.

Vad gör jag om mattan är skadad vid leverans?

Om din matta är skadad vid leveransen behöver du kontakta UPS/FedEx/DHL omgående och informera dem om skadan. Därefter meddelar du oss per telefon 040 645 35 24, fax 040 - 18 22 25 eller skickar e-post till order@rugvista.com.

Hur paketerar ni mattorna och garanterar att de kommer fram i bra skick?

Alla våra mattor paketeras enligt instruktioner från UPS/FedEx/DHL. Mattorna viks och paketeras därefter i tjock plast, gallerimattor rullas. Ändarna på förpackningen försluts sedan med plast-straps och tejpas sedan för att förhindra att vatten tränger in.

Måste jag betala för frakten när jag returnerar min matta?

Inom EU är returfrakten fri om du använder en RugVista returfraktsedel. Kontakta kundtjänst vid retur.

Mattvård

Hur blir jag av med veck och skrynklor i min matta?

Veck och skrynklor kan tas bort genom att placera något tungt (men säkert) som till exempel en stapel med böcker över vecket. Efter ett par dagar borde mattan ha rätat ut sig på golvet. För att bli av skrynklor i mattan är vanligt användande av mattan att rekommendera varpå dessa försvinner med tiden.

Hur blir jag av med fläckar?

Det finns ett antal olika sätt att bli av med dem på beroende på vad det är för typ av fläck. Vad som är viktigast är dock att ta itu med fläcken omgående och att ta bort så mycket som möjligt. Du kan läsa mer information om borttagning av fläckar på hemsidan AlltOmMattor, se AlltOmMattor - Mattvård

Kan jag tvätta min matta själv?

Vi rekommenderar inte att du tvättar dina mattor på egen hand, speciellt inte trasmattor. För bäst resultat råder vi dig att kontakta en professionell mattvätt som vet vad som krävs för just din matta. Detta gäller för alla mattor som säljs på RugVista.se. För mindre fläckar rekommenderar vi vår RugVista Fläckborttagare som du kan läsa mer om och köpa här: https://www.rugvista.se/matta/stain-remover?artno=CVSR1